Monday, May 08, 2006

Waarom?

Waarom schrijven zo weinig Nederlandse bloggers in 't Nederlands?

Ik ken veel mensen uit Nederland die het bloggen genieten (net zoveel als ik). Verschillende mensen met verschillende perspectieven... En ik waardeer hun manier van denken en schrijven dat zeker anders dan een Amerikaanse perspectief is. Maar de grote meerderheid van Nederlandse bloggers schrijven (voor het meeste) in 't Engels... Waarom?

Ik kan wel voorstellen dat je een grotere publiek met 't Engels kunnen bereiken. Je kunt misschien meer rode stipjes op je ClustrMap krijgen met 't Engels (omdat die een soort wereldtaal wordt)... Maar ik kan het ook voorstellen dat het een beetje moelijker is. En dat je iets mist (ten minste, ik weet dat ik problemen hebben gewoon om hier een post te maken in mijn tweede taal). Denken jullie het niet?

Eigenlijk, zie ik een unieke culturele waarde in deze fenomeen. Nederlanders zijn heel praktisch. En slim. En flexibel (ten minste in sommige dingen)... En ze zijn niet trots (ten minste met betrekking tot hun taal) -- zoals mensen uit Frankrijk (om een makkelijke voorbeeld te geven). Misschien als een kleine land tussen grote, kracht-hongerige landen zoals Duitsland, Frankrijk, en Engelland -- moesten Nederlanders een identiteit maken van tolerance, culturele flexibiliteit, en praktische houding aan dingen zoals taal. En eigenlijk, vind ik deze wel leuk. Maar ook soms een beetje verdrietig...

Ik wens dat er meer goede Nederlandse gedichten en liedjes zouden zijn. Meer goede Nederalandstalige filmen en televisieprogramma's... Meer Nederlandse blogs.

Dus vraag ik: Waarom schrijven zo weinig Nederlandse bloggers in 't Nederlands? Ik ben nieuwsgierig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home